Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Biała Podlaska

JSON XML

Szczegółowe dane komórki

Nazwa komórki
Miejski Rzecznik Konsumentów
Adres komórki

pokój 21, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3

Telefon
83 341 68 48
Email

Informacje dodatkowe

Biuro jest czynne:

poniedziałek od godz. 9:00 do 17:00

wtorek, środa, czwartek, piątek od godz. 7:30 do 15:30

 

Dokumenty do pobrania

 

Do zadań Rzecznika należy:

  • Bezpłatne poradnictwo i informacja prawna w zakresie ochrony interesów konsumentów.
  • Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
  • Wstępowanie za zgodą konsumentów do toczących się postępowań.
  • Wytaczanie powództw na rzecz ochrony zbiorowych interesów konsumentów.
  • Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcji Handlowej.
  • Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany prawa miejscowego.
  • Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
  • Prowadzenie edukacji konsumenckiej.

Rzecznik ma kompetencje doradcze. Nie posiada żadnych uprawnień kontrolnych. Swoimi działaniami negocjacyjnymi, mediacyjnymi a czasami interwencyjnymi próbuje doprowadzić do kompromisu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.

Właściwość miejscowa rzecznika:

Rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Białej Podlaskiej.

Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę o następującej treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta a nie jego miejsce zameldowania”.

Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w Starostwach Powiatowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy. Wyszukiwarka rzeczników znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.


Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową z uwagi na brak relacji konsumenckiej. Zgodnie bowiem z art. 221 ustawy Kodeks cywilny „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”

Użyteczne linki:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://uokik.gov.pl

Federacja Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich https://www.pfpz.pl

Rzecznik Finansowy https://rf.gov.pl/

Koordynator ds. spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki https://koordynator.ure.gov.pl

Urząd Regulacji Energetyki https://www.ure.gov.pl

Urząd Komunikacji Elektronicznej https://www.uke.gov.pl

Arbiter Bankowy https://zbp.pl

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie https://www.ihlublin.pl

Urząd Lotnictwa Cywilnego https://www.ulc.gov.pl/pl

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/

Urząd Transportu Kolejowego https://www.utk.gov.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich https://bip.brpo.gov.pl/pl


Komórka nadrzędna

Pracownicy

Imię i nazwisko:

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Czerkies Maciej
Data wytworzenia informacji:
2015-05-04
Osoba wprowadzająca informację:
Administrator Administrator
Dodano do BIP dnia:
2013-04-04