Szczegółowe dane komórki
pokój 21, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3
Biuro jest czynne:
poniedziałek od godz. 9:00 do 17:00
wtorek, środa, czwartek, piątek od godz. 7:30 do 15:30
Do zadań Rzecznika należy:
- Bezpłatne poradnictwo i informacja prawna w zakresie ochrony interesów konsumentów.
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
- Wstępowanie za zgodą konsumentów do toczących się postępowań.
- Wytaczanie powództw na rzecz ochrony zbiorowych interesów konsumentów.
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, Inspekcji Handlowej. - Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany prawa miejscowego.
- Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
- Prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Rzecznik konsumentów:
- udziela porad konsumentom. Zgodnie z art. 221 ustawy Kodeks cywilny „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”
- ma kompetencje doradcze. Nie posiada żadnych uprawnień kontrolnych. Swoimi działaniami negocjacyjnymi a czasami interwencyjnymi próbuje doprowadzić do kompromisu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.
- nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową z uwagi na brak relacji konsumenckiej.
- nie występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których wnioskodawca korzysta
z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, np. radcy prawnego czy adwokata bądź jest przez niego reprezentowany chyba, że zachodzą szczególne okoliczności uzasadniające podjęcie działań.
Właściwość miejscowa rzecznika:
Rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Białej Podlaskiej.
Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę o następującej treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta a nie jego miejsce zameldowania”.
Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w Starostwach Powiatowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy. Wyszukiwarka rzeczników znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów www.uokik.gov.pl.
Użyteczne linki:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://uokik.gov.pl
Federacja Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich https://www.pfpz.pl
Rzecznik Finansowy https://rf.gov.pl/
Koordynator ds. spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki https://koordynator.ure.gov.pl
Urząd Regulacji Energetyki https://www.ure.gov.pl
Urząd Komunikacji Elektronicznej https://www.uke.gov.pl
Arbiter Bankowy https://zbp.pl
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie https://www.ihlublin.pl
Urząd Lotnictwa Cywilnego https://www.ulc.gov.pl/pl
Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/
Urząd Transportu Kolejowego https://www.utk.gov.pl
Rzecznik Praw Obywatelskich https://bip.brpo.gov.pl/pl