Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miasta Biała Podlaska

JSON XML

Szczegółowe dane komórki

Nazwa komórki
Miejski Rzecznik Konsumentów
Adres komórki

pokój 21, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 3

Telefon
83 341 68 48
Email

Informacje dodatkowe

Biuro jest czynne:

poniedziałek od godz. 9:00 do 17:00

wtorek, środa, czwartek, piątek od godz. 7:30 do 15:30

 

Dokumenty do pobrania

 

Do zadań Rzecznika należy:

  • Bezpłatne poradnictwo i informacja prawna w zakresie ochrony interesów konsumentów.
  • Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.
  • Wstępowanie za zgodą konsumentów do toczących się postępowań.
  • Wytaczanie powództw na rzecz ochrony zbiorowych interesów konsumentów.
  • Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcji Handlowej.
  • Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany prawa miejscowego.
  • Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów.
  • Prowadzenie edukacji konsumenckiej.

Rzecznik ma kompetencje doradcze. Nie posiada żadnych uprawnień kontrolnych. Swoimi działaniami negocjacyjnymi, mediacyjnymi a czasami interwencyjnymi próbuje doprowadzić do kompromisu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą.

Właściwość miejscowa rzecznika:

Rzecznik udziela porad prawnych jedynie mieszkańcom Białej Podlaskiej.

Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów podjęła uchwałę o następującej treści: „Członkowie Rady przyjmują zasadę, że Rzecznicy Konsumentów podejmują działania na rzecz konsumentów zamieszkujących w mieście bądź powiecie, który jest miejscem działania rzecznika. Przy podejmowaniu decyzji o interwencji w sprawie konsumenta Rzecznik bierze pod uwagę miejsce zamieszkania konsumenta a nie jego miejsce zameldowania”.

Konsumenci z innych powiatów winni zgłaszać się po poradę prawną do rzeczników funkcjonujących w Starostwach Powiatowych właściwych ze względu na miejsce zamieszkania konsumentów bez względu na miejsce zawarcia umowy. Wyszukiwarka rzeczników znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl.


Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową z uwagi na brak relacji konsumenckiej. Zgodnie bowiem z art. 221 ustawy Kodeks cywilny „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”

Użyteczne linki:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://uokik.gov.pl

Federacja Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich https://www.pfpz.pl

Rzecznik Finansowy https://rf.gov.pl/

Koordynator ds. spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki https://koordynator.ure.gov.pl

Urząd Regulacji Energetyki https://www.ure.gov.pl

Urząd Komunikacji Elektronicznej https://www.uke.gov.pl

Arbiter Bankowy https://zbp.pl

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Lublinie https://www.ihlublin.pl

Urząd Lotnictwa Cywilnego https://www.ulc.gov.pl/pl

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/

Urząd Transportu Kolejowego https://www.utk.gov.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich https://bip.brpo.gov.pl/pl


Komórka nadrzędna

Pracownicy

Imię i nazwisko:

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji:
Czerkies Maciej
Data wytworzenia informacji:
2015-05-04
Osoba wprowadzająca informację:
Administrator Administrator
Dodano do BIP dnia:
2013-04-04